|
http://annelaure.wanclik.free.fr/vanth_de_souza.htm |
http://tade.wanclik.free.fr/organy.htm |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wanclik |
http://wanclik.free.fr/pierwszeorgany.htm |
|
index-x |
|
twanclik |
|
jan wanc |
|
curiosités |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
https://www.organy.pro/historia.php?id=1 |
|
|
|
|
|
https://pl.wikipedia.org/wiki/Organy |
|
|
|
|
|
http://tade.wanclik.free.fr/organy.htm |
|
|
Organy[edytuj] |
|
|
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organy piszczałkowe |
|
|
najważniejsze
źródła z XIV wieku dotyczą organów w Kętach.
Zbudował je w 1381 roku w tamtejszym kościele św.
Małgorzaty organmistrz Jan Wanc z Żywca. |
|
wł. organo, fr. orgue |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasyfikacja naukowa |
|
|
Aerofon piszczałkowy |
|
|
Klasyfikacja popularna |
|
|
instrument dęty
klawiszowy |
|
|
Skala instrumentu |
|
|
|
|
|
|
|
Organy
w sanktuarium Matki Bożej Dzikowskiej w Tarnobrzegu |
|
|
|
|
Organy z ręcznym miechem w kościele w Nowej
Bystrzycy |
|
|
|
|
Prospekt organowy w
kościele w Ścinawce Średniej |
|
|
|
|
Organy kościoła farnego w
Łańcucie |
|
|
|
|
Organy w Woźnikach |
|
|
|
|
Prospekt organowy katedry w Kamieniu Pomorskim |
|
|
Organy
piszczałkowe – klawiszowy, aerofoniczny, idiofoniczny oraz największy instrument
muzyczny; umieszczany najczęściej
w kościołach, salach koncertowych, synagogach reformowanych czy aulach. |
|
|
Organy
piszczałkowe są nieporównywalne z żadnym innym instrumentem
muzycznym – pod względem rozmiarów przestrzennych, liczby
źródeł fal dźwiękowych, sumarycznej mocy emitowanej do otoczenia, dynamiki i bardzo
często różnorodności barw i możliwości
kolorystycznych, a także pod względem złożoności
konstrukcyjnej. W wielu aspektach (głośność, brzmienie,
barwa) przewyższają orkiestrę
symfoniczną, chociaż na organach gra
tylko jeden człowiek. Rozpiętość skali dźwięków dużych
instrumentów wynosi ok. 10 oktaw, co jest porównywalne z zakresem dźwięków
odbieranych przez ludzki słuch (od 16 Hz do ok. 20 000 Hz), jednakże istnieją
organy o jeszcze większej skali. |
|
|
Organy mają
trzy zasadnicze cechy: |
|
|
· dźwięk jest tworzony poprzez powietrze
przepływające przez piszczałki pogrupowane w głosy, |
|
|
|
· instrument
ma trakturę, |
|
|
·
instrument ma miech. |
|
|
Organy są
głównym celem zainteresowania wyspecjalizowanego działu instrumentoznawstwa oraz instrumentologii, zwanego organoznawstwem. W 2017 kunszt
budowy organów i muzyka organowa w Niemczech zostały wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO[1]. |
|
|
|
|
|
Spis treści |
|
|
·
1Historia |
|
|
o 1.1Starożytność |
|
|
o 1.2Wczesne średniowiecze |
|
|
o 1.3Pełne i późne
średniowiecze |
|
|
o
1.4Renesans |
|
|
o
1.5Barok |
|
|
o 1.6Okres przejściowy, klasycyzm |
|
|
o
1.7Romantyzm |
|
|
o
1.8Orgelbewegung |
|
|
o 1.9Współczesność |
|
|
·
2Budowa |
|
|
o
2.1System zasilania |
|
|
§
2.1.1Miech |
|
|
§
2.1.2Dmuchawa |
|
|
§
2.1.3Rezerwuar |
|
|
§
2.1.4Kondukty |
|
|
o 2.2Stół gry |
|
|
§
2.2.1Klawiatury |
|
|
§ 2.2.2Włączniki rejestrowe |
|
|
§ 2.2.3Urządzenia dodatkowe |
|
|
o
2.3Traktura |
|
|
o
2.4Wiatrownica |
|
|
o 2.5Piszczałki i ich menzury |
|
|
o
2.6Głosy |
|
|
o
2.7Szafa organowa |
|
|
·
3Największe organy piszczałkowe na świecie |
|
|
o 3.1Organy w Atlantic City Convention
Hall, USA |
|
|
o 3.2Organy w Hali Stulecia |
|
|
·
4Największe organy piszczałkowe w Polsce |
|
|
o 4.1Klasyfikacja ze względu na
budowę instrumentu |
|
|
o 4.2Klasyfikacja ze względu na
liczbę głosów obsługiwanych ze stołu gry |
|
|
·
5Zobacz też |
|
|
·
6Przypisy |
|
|
·
7Bibliografia |
|
|
· 8Linki
zewnętrzne |
|
|
Historia[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Starożytność[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Pierwowzorem
organów były starożytne małe instrumenty dęte, takie
jak fletnia Pana i dudy. W wyniku zastąpienia
ludzkiego zadęcia systemem hydraulicznym oraz zastosowania wentyli otwierających dopływ powietrza do konkretnych
piszczałek powstał pierwszy instrument typu organowego – tak zwane
organy wodne – datowane na III wiek p.n.e. Ich konstruktorem był aleksandryjski mechanik i
matematyk Ktesibios.
Jego instrument nazwano właśnie organami hydraulicznymi – wodnymi,
bowiem ciśnienie powietrza było w nich regulowane za pomocą
zbiornika z wodą. Były one powszechnie stosowane w starożytnym Rzymie i
odznaczały się donośnym dźwiękiem. Używano ich
w cyrkach, amfiteatrach i w czasie procesji. Ich wygląd znamy dzięki
antycznym mozaikom,
obrazom, przekazom literackim i znalezionym fragmentom, ale szczegóły
techniczne budowy znane są tylko w ogólnym zarysie. |
|
|
|
W bliżej nieokreślonym czasie
hydrauliczny mechanizm sprężania powietrza zastąpiono
skórzanymi miechami. Znamy datę pierwszego przedstawienia takich organów
na obelisku wzniesionym za panowania bizantyńskiego cesarza Teodozjusza
I Wielkiego – jest to rok 393 n.e. |
|
|
Wczesne
średniowiecze[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
Święta
Cecylia, patronka muzyki
kościelnej, grająca na portatywie (1501) |
|
|
W pierwszych
wiekach swego istnienia organy były instrumentem wyłącznie
świeckim. Kościół, w obawie przed przeniknięciem
elementów kultury pogańskiej do liturgii, wykluczał ich udział w muzyce kościelnej.
Dopiero papież Witalian, w okresie kryzysu chorału
gregoriańskiego, dekretem z 666 oficjalnie
wprowadził do liturgii organy do świątyń Kościoła łacińskiego, reorganizując także śpiewy kościelne[2]. Było to
jednak jedynie prawne zatwierdzenie istniejącego stanu rzeczy, gdyż
organy rozbrzmiewały w kościołach już wcześniej. |
|
|
W Europie organy
zbliżone do instrumentów znanych nam współcześnie budowane
były od V wieku. Powstawały coraz większe instrumenty, a
szczytowym osiągnięciem ówczesnego budownictwa organowego
są dwumanuałowe (20
zasuw, po 10 piszczałek na każdą, manuały umieszczone
prawdopodobnie naprzeciw siebie) organy benedyktyńskiego
opactwa Winchester, wzniesione w 980. Do
obsługi wymagały one dwóch organistów oraz
siedemdziesięciu kalikantów. Organmistrzowie tego okresu nie znali jeszcze podziałów
na głosy, zróżnicowania menzuracji, a klawisze nie były
naciskane, ale miały formę zasuw. |
|
|
Pełne i
późne średniowiecze[edytuj | edytuj kod] |
|
|
W czasie średniowiecza, a szczególnie w
jego późnym okresie, następował ciągły rozwój budownictwa
organowego. Zaczęto wprowadzać nowe rozwiązania techniczne i
modyfikować stare. W celu usprawnienia gry wymyślono klawisze
obsługujące wspominane wcześniej zasuwy tonowe. Były one
jednak bardzo duże i umożliwiały grę jedynie
pięściami lub łokciami, wobec tego jeden organista mógł
wykonywać na takich organach tylko muzykę dwugłosową. |
|
|
Dalszym
udoskonaleniem było zastąpienie w XIII w. zasuw dźwigniami
(klapami), uruchamianymi za pomocą przycisków przypominających
klawisze maszyny do pisania. Także w tym samym stuleciu niektóre
instrumenty zaczęto wyposażać w klawiatury przypominające
już klawiatury współczesne. Początkowo były to
trzyoktawowe klawiatury nie ze wszystkimi półtonami oraz z jednakowym kolorem klawiszy diatonicznych i chromatycznych. W XIII w.
zaczęto wprowadzać podział na rejestry, a na rycinach z XIV w.
można zobaczyć klawiatury z podziałem na klawisze jasne i
ciemne. W tym samym wieku pojawia się klawiatura nożna, czyli
pedał, wynaleziona przez Loni van Valdekera, oraz skala chromatyczna
(pełna tylko w manuale). Pedał pierwotnie rozpowszechnił
się tylko w północnych Włoszech, a jego znaczenie było
zdecydowanie drugorzędne. Najczęściej nie miał on
własnych piszczałek i był pedałem podwieszonym, czyli
klawisze pedału były połączone za pomocą linek z
najniższymi klawiszami manuału. |
|
|
Istotnym faktem z
punktu widzenia historii rozwoju tego instrumentu jest istnienie w XIV w. w
katedrze w Halberstadt organów
o trzech manuałach z pedałem. W 1475 w Norymberdze wybudowano organy
z klawiaturą nożną (skala A–a) i skróconą
najniższą oktawą (bez „czarnych klawiszy”). |
|
|
W wyniku
ciągłego ulepszania mechaniki traktury uległ zmniejszeniu
fizyczny trud gry. Możliwe stało się granie palcami, a nie,
jak dotychczas, całymi dłońmi. |
|
|
W wieku XV
wprowadzono wydajniejsze miechy kowalskie. W tym samym czasie udoskonalono
budowę wiatrownicy,
wprowadzając przyrząd umożliwiający otwieranie
bądź zamykanie dopływu powietrza do piszczałek
konkretnego głosu. Spowodowane to było pojawieniem się
kontrastujących z neutralnym brzmieniem pryncypałów głosów
imitujących różne instrumenty – głosy te chciano
wykorzystywać solowo. |
|
|
W Polsce pierwsza
wzmianka, pochodząca z pierwszej połowy XII w. mówi, że
istniały organy na dworze królewskim w Krakowie. W 1340 r.
istniały organy w kościele św. Jakuba w
Toruniu (miały 22 klawisze w manuale). W 1381 Jan Wanc
z Żywca zbudował organy w kościele
w Kętach (wiadomo, że miały pedał). Na
przełomie XV i XVI w. organy piszczałkowe miały już
prawie wszystkie główne kościoły w Polsce. |
|
|
Renesans[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Około 1500
ostatecznie powstał nowoczesny typ organów, które możemy
nazwać renesansowymi. Podstawową cechą tych organów stała
się wiatrownica klapowo-zasuwowa lub sprężynowa, co
pozwalało na swobodny dobór zróżnicowanych rejestrów.
Połączenia między manuałami wprowadzono w XV w., a od
początku XVI były dostępne połączenia pedału z
manuałem. W organach zaczęto instalować różne dodatkowe
urządzenia, takie jak kotły, ptaszki, tremulanty, gwiazdy z
dzwoneczkami. Instrument z dwoma manuałami i pedałem stał
się normą w większych świątyniach. Rozszerzono
skalę manuału do czterech oktaw, a pedału do dwóch. |
|
|
W
międzyczasie do powszechnego użycia weszły portatywy, pozytywy
i regały (mniejsze wersje organów) i znalazły zastosowanie
głównie w muzyce świeckiej przy kapelach. |
|
|
W dobie renesansu
powstała także koncepcja rozmieszczenia poszczególnych sekcji
instrumentu w szafie organowej, zwana Werkprinzip. Zestawiano ze sobą słabszy chórowy Positiv z silniejszym Hauptwerkiem, a sekcje
pedałów lokowano po bokach, w wieżach basowych. Sporadycznie
pojawiały się sekcje Brustwerk (lokowana nad stołem gry) i Kronwerk (umieszczana na
samej górze szafy). |
|
|
W czasie
odrodzenia miał miejsce duży rozwój budownictwa organowego,
jeśli chodzi o liczbę budowanych instrumentów i ich
jakość. |
|
|
Dla organów
renesansowych charakterystycznym głosem jest cymbał. Był on
szeroko stosowany, często w dwóch odmianach większego i mniejszego.
Ewenementem, niemającym miejsca w żadnej innej epoce, jest
cymbał niestrojony, zwany polskim, którego pojedyncza piszczałka
składała się z nogi i włożonych do niej
niestrojonych piszczałek, najczęściej sześciu. Miał
on za zadanie wywoływać specyficzne szumy i swoiste podzwanianie. W
1525 r. wynaleziono i zaczęto wprowadzać miech klinowy.
Niedługo później organy w kościele Mariackim w Gdańsku
otrzymały 21 takich miechów. |
|
|
Pozycja organów jako instrumentu liturgicznego umocniła
się w dobie reformacji. Nowo powstały chorał
luterański wymagał prowadzenia śpiewu za ich pomocą i
przy ich akompaniamencie. Przyczyniło się to do rozwoju nowych form
muzyki organowej, takich jak preludia chorałowe, chorały organowe i
fantazje organowe, służących do wprowadzania zboru w charakter
pieśni, jej tonację i melodię. Do realizacji powyższych
form potrzeba było rozbudowanej sekcji pedałowej, często z
mocnym, solowym głosem językowym. |
|
|
Kościół
rzymskokatolicki pozostał wierny swej gregoriańskiej tradycji
muzycznej, ale utrwalono praktykę wykonywania alternatim, czyli przeplatania śpiewu instrumentalnymi, organowymi
wstawkami. W owym czasie powstało też wiele nabożeństw
pozaliturgicznych, w których rola organów była już wiodąca. |
|
|
Barok[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Barokowy
prospekt organów w kościele św. Marcina w Weingarten |
|
|
To, co nazywamy
organami barokowymi, w swej charakterystyce wynika bezpośrednio z
organów renesansowych. Organmistrzostwo czasów baroku nie wniosło
diametralnych zmian w podstawy techniki budowania instrumentu, ale wiedza na
ten temat została pogłębiona, a myśl konstruktorska –
udoskonalona. |
|
|
Charakterystyczne
jest dla doby baroku rozczłonkowywanie przestrzennej architektury
instrumentu. Odstąpiono od budowania zwartej konstrukcji z czytelnym
rozmieszczeniem sekcji. Zaczęto budować fantazyjne formy
architektoniczne, także wieloszafowe. Powodowało to niekiedy
potrzebę prowadzenia traktury na dużych odległościach i w
skomplikowanym układzie, co, jak wiemy z zachowanych do dziś
przykładów, nie sprawiało trudności ówczesnym budowniczym. |
|
|
W okresie baroku
popularne były dodatkowe rejestry, wzbogacające strukturę
brzmienia instrumentu, ale także prospekt, tworzący wraz z
wnętrzem sakralnym barokowy Gesamtkunstwerk. Owa orkiestra
niebiańska miała w swym
składzie ruchome aniołki grające na trąbkach, putta z dzwoneczkami w
rękach, wirujące gwiazdy z dzwonkami, kukułki, ptaszki, a
także kotły. |
|
|
Wraz z nastaniem epoki basso continuo organy
uzyskały dodatkową ważną rolę. Na nich realizowano
bas cyfrowany w utworach wokalno-instrumentalnych przy użyciu
głosów krytych i fletowych. Towarzyszenie takiej muzyce wymagało
również innego stroju, wobec czego zdarzało się, iż jedna
z sekcji (najczęściej pozytyw) była niżej nastrojona lub
budowano przesuwaną, transponującą klawiaturę, lub
inaczej strojono kilka wybranych głosów. Prowadziło to niekiedy do
dublowania (ale tylko z nazwy) głosów w jednej sekcji, co dziś,
kiedy strój tych głosów został wyrównany, może się
wydawać dziwne. Wówczas jednak te dwa rejestry były strojone
odmienne i spełniały dwie funkcje. Jeden wykorzystywano przy
solowej grze organów, drugi służył do akompaniamentu
zespołowi. |
|
|
W wieku XVI strój
pitagorejski zastąpiono średniotonowym, co wymuszało grę
w tonacjach do dwóch znaków. Pod koniec XVII w. zaczęto wprowadzać
strój temperowany, ale nadal nie powodowało to ujednolicenia
wysokości stroju organów. |
|
|
Okres
przejściowy, klasycyzm[edytuj | edytuj kod] |
|
|
W baroku ukonstytuował się gatunek
organów, który w swych podstawowych założeniach trwał
niezmiennie do czasów romantyzmu. Nie można stwierdzić, iż w
okresie klasycyzmu zaczęto budować inne organy niż w
baroku, o innych rozwiązaniach brzmieniowych i technicznych. Wobec tego
nie można mówić o zjawisku organów klasycystycznych. Miały w
tej epoce miejsce pewne działania udoskonalające, czy
rozszerzające możliwości instrumentu, takie jak powszechne
schromatyzowanie wielkiej oktawy, rozszerzenie górnego zasięgu
klawiatur, czy wprowadzenie w niektórych kręgach większej liczby
głosów wąsko menzurowanych. Jednak autentyczne i znaczące
zmiany możemy odnaleźć dopiero w okresie romantyzmu. |
|
|
Często nie
docenia się klasycyzmu w muzyce i budownictwie organowym jako
dość krótkiego okresu historycznego (ok. 1760–1820)[3]. Bezpośrednim
tego skutkiem jest fałszywe uogólnienie, jakoby był to czas upadku
i stagnacji w budownictwie organowym. Mimo że w wielu krajach nie
powstały instrumenty zgodne z zasadami tego stylu, nie sposób
przemilczeć dowodów twórczej działalności organmistrzów, w
czasach bezpośrednio poprzedzających romantyzm. Wszystkie zachowane
do dziś instrumenty, noszące miano klasycystycznych, powstały
na obszarze monarchii habsburskiej. Jako przykład można podać organy budowane
przez: Johanna Henckego (około 1754) w kościele
Trynitarzy w Bratysławie, Valentina
Arnolda (1792) w Bańskiej Szczawnicy, Friedricha Deutschmanna (1823) w
Matejowicach czy instrument Karla Kuttlera (1848) w kościele
ewangelickim im. ks. dr. M. Lutra w Białej Krakowskiej (dziś Bielsku-Białej).
Wszystkie wspomniane instrumenty są spadkobiercami
założeń podjętych przez Johanna Petera Migendta podczas
budowy organów w Berlinie-Karlshorst dla księżniczki pruskiej Amalii Pruskiej (1755). Na ten
instrument komponował syn lipskiego kantora, Carl Philipp Emanuel Bach[4]. |
|
|
Założenia klasycystycznego budownictwa
organowego[4]: |
|
|
1. zazwyczaj instrument
dwumanuałowy |
|
|
2. sekcja główna
stanowi zwykle połowę ogólnej liczby głosów (pełna
piramida pryncypałowa) |
|
|
3. sekcja pozytywu, o
połowę mniejsza od manuału głównego pod względem
liczby rejestrów, brak głosów alikwotowych, przewaga głosów
fletowych |
|
|
4. ograniczona,
pozbawiona samodzielności sekcja pedału, rejestry 16’ i 8’, jeden
głos 4’ (pryncypał lub flet) oraz 16’ lub 8’ głos
językowy |
|
|
5. liczba głosów
fletowych jest równa liczbie głosów pryncypałowych |
|
|
6. wprowadzenie do
dyspozycji głosów wąskomenzurowanych |
|
|
7. brak lub ograniczona
liczba głosów językowych |
|
|
8. brzmienie
poszczególnych typów głosów labialnych zbliżone do siebie
(pryncypały zbliżone brzmieniem do fletów a głosy fletowe
otwarte zbliżone do pryncypałowych) |
|
|
9. proporcjonalne
wyważenie dynamiki i liczby głosów zasadniczych i alikwotowych oraz
mieszanych (równowaga pomiędzy brzmieniem instrumentu w poszczególnych
zakresach skali muzycznej) |
|
|
10. traktura mechaniczna, wiatrownice
tonowe (klapowo-zasuwowe), wysoka jakość stopów metali i drewna
użytego do budowy piszczałek |
|
|
Podobne cechy ma,
zachowany w stanie niemal oryginalnym, instrument Kuttlera w
Bielsku-Białej[5]. Dodatkową jego osobliwością jest
wolnostojący stół gry oraz głos językowy manuału
głównego (Klarnet 8’) zbudowany jako głos regałowy (osobna
wiatrownica pod wiatrownicą sekcji głównej organów)[6][7]. |
|
|
Literatura
organowa klasycyzmu (Haydn czy Mozart) wydają się być
stworzone do wykonywania na tego typu instrumentach. Barokowe mikstury
powodują deformacje harmoniczne w przypadku homofonii, a romantyczna homofonizacja brzmienia instrumentu prowadzi
do niwelacji selektywności tkanki utworów w stylu galant[4]. |
|
|
Nawiązanie
do klasycyzmu znajdziemy ponadto w samej architekturze prospektu organowego
jako: racjonalne proporcje, rezygnacja z rozbudowanej ornamentyki czy
oszczędna kolorystyka szafy organowej. |
|
|
Organy
klasycystyczne są dziś instrumentami unikalnymi. Na obszarze Polski
zachowały się jedynie nieliczne ich przykłady: organy Kuttlera
w Bielsku-Białej,
organy Kuttlera w Międzyrzeczu Górnym (niekompletne) i organy Grocholskiego w Rajczy[4]. Za organy zbudowane w tym stylu uznane być mogą
również organy Ostrowskiego (1822) w katedrze
w Lublinie i instrument Mielczarskiego w
kościele św. Izydora w Marianowie[8]. |
|
|
Podobnie w
przypadku niemieckiego budownictwa organowego, za protoplastę organów
klasycystycznych uznać można instrument Bossarta w kościele klasztornym w Weingarten (1722), przebudowanych przez Gablera (1739). Niemieccy i
francuscy organmistrzowie mogą poszczycić się również
stworzeniem kilku organów klasycystycznych znacznych rozmiarów
(trójmanuałowych) i są to np.: organy Englera w Krzeszowie (1757),
organy Koeniga w
kościele św. Maksymiliana w Düsseldorfie (1755) czy instrument Cliquota (1768) w kościele św. Gerwazego w Paryżu
(dwumanuałowe)[4]. |
|
|
Romantyzm[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
Organy w poznańskiej farze, zbudowane
przez niemieckiego organmistrza Friedricha
Ladegasta |
|
|
W wieku XIX
nastąpił przełom w budownictwie organowym, dotykający w
zasadzie wszystkich dziedzin organmistrzostwa. Od ogólnie pojętej
estetyki tworzenia instrumentu, poprzez nowe rozwiązania konstrukcyjne,
aż po nowe technologie produkcji. Stało się tak z dwóch
powodów: dziewiętnastowieczna potężna i nagła
industrializacja, rozwój nauki i techniki, oraz poszukiwanie nowych
środków wyrazu w muzyce. Te dwa czynniki, które połączone
stworzyły nowe możliwości, ale i także potrzeby,
spowodowały odejście od budowy instrumentów według wzorców
barokowych. |
|
|
W romantyzmie muzycy, kompozytorzy, twórcy muzyki
zwrócili swe zainteresowanie ku różnorodnym i nowym środkom wyrazu.
Zmieniło się wyobrażenie o muzyce, jej formie, jak i o jej
celowości, oraz ogólnie pojętej estetyce. Sięgnięto po
potęgę i bogactwo formy homofonicznej, symfonicznej. Do realizacji
tych celów potrzebny był nowy typ instrumentu – organy symfoniczne.
Barokowe jasne i lekkie brzmienia zmieniono na ciemne i ciężkie.
Znacznie zwiększono obsady głosów niskobrzmiących,
projektowano duże sekcje głosów językowych imitujących
orkiestrowe instrumenty dęte, wprowadzono do dyspozycji wiele
głosów wąskomenzurowanych, które miały za zadanie
naśladować instrumenty smyczkowe. Zmieniono znacznie sposób
intonacji na bardziej miękki i delikatny (stosując m.in.
ząbkowanie rdzeni piszczałek labialnych). |
|
|
Ważnym
rozwiązaniem w organach z trakturą mechaniczną było
wprowadzenie tzw. dźwigni Barkera zmniejszającej opór gry,
szczególnie przy połączonych klawiaturach. Jako materiał na
piszczałki metalowe zaczęto wówczas coraz częściej
zastępować stop cyny i ołowiu krzykliwie brzmiącą
blachą cynkową. |
|
|
Realizacji
ówczesnej myśli muzycznej sprzyjał postęp techniczny, który
nie ominął organmistrzostwa. Nowo wymyślona traktura
pneumatyczna (twórca: Prosper-Antoine Moitessier) sprawiała,
iż gra na organach stała się łatwiejsza („lżejsza”)
niż w poprzednich czasach. Należy wspomnieć o bardzo
ważnym aspekcie wprowadzenia traktury pneumatycznej, a potem
elektropneumatycznej i elektromagnetycznej. Mechaniczna traktura barokowa
była niedoskonała i powodowała, zwłaszcza w
większych organach lub przy załączonych kopulacjach
(połączeniach) międzymanuałowych, duży dyskomfort w
czasie gry. Była po prostu bardzo ciężka. Od czasu
zastosowania nowej traktury grało się na organach lekko i
łatwo, można było sobie przez to pozwolić na stosowanie w
kompozycjach wielu środków, których dotychczas stosować nie
było można. Możliwości brzmieniowe romantycznego
instrumentu rozszerzały również rozliczne urządzenia
dodatkowe, takie jak programowalne kombinacje różnego typu,
urządzenie crescendo, a nade wszystko powszechnie budowane szafy
ekspresyjne, w których zamykano poszczególne sekcje (Georg Vogler). |
|
|
Symfonizacja i
wszechstronność brzmieniowa nowych organów spowodowała, iż zaczęły
być one na powrót instrumentem także świeckim. Bardzo
popularne stało się budowanie organów w salach koncertowych, halach
wystawowych i kongresowych, zamkach i pałacach szlachty, zakładach
pogrzebowych, lożach masońskich, kinach, teatrach. Organy
stały się instrumentem tak modnym, iż zaczęto
instalować je nawet w synagogach reformowanych. |
|
|
|
|
|
Stół
gry organów w Bristolu, Anglia |
|
|
Wiek XIX to czas
długo oczekiwanych normalizacji parametrów technicznych. Ustalono m.in.
wzorcową wysokość stroju, wzorcowe wymiary klawiatur, oraz
wzorcową menzurację piszczałek. Jak wiemy, z perspektywy
czasu, wprowadzenie Normalmensur Töpfera było dużym błędem. |
|
|
Okres romantyczny
w budownictwie organowym, obok całej swej wspaniałości,
był też jednym z dwóch, okresem barbarzyńskiej dewastacji.
Powszechny zachwyt nad nowym gatunkiem organów całkowicie
zniwelował poszanowanie dla minionych epok; zniwelował poszanowanie
dla organów barokowych, ich estetyki brzmieniowej i możliwości
technicznych. Poprowadziło to do masowych przebudów organów barokowych
na organy romantyczne. Częstokroć polegało to na
całkowitym wyrzuceniu instrumentu i wstawieniu zupełnie nowego w
starą szafę. Ewentualnie niekiedy wykorzystywano elementy z
instrumentu zastanego. Działania tamtych czasów, nie dokonywane przez
wszystkich organmistrzów, ale zdecydowanie powszechne, były bezpowrotnym
niszczeniem zabytków wysokiej klasy. |
|
|
Orgelbewegung[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Osobny artykuł: Orgelbewegung. |
|
|
Orgelbewegung to w języku niemieckim ruch
organowy. Niósł on jednak ze sobą tak ogromne zmiany, myśl tak
opozycyjną wobec myśli romantycznej, iż wypada tym mianem
nazwać osobną epokę w budownictwie organowym. |
|
|
Inspiratorami
ruchu byli Albert Schweitzer i Wilibald Gurlitt, przedstawiający swe tezy na kilku zjazdach w Niemczech,
oraz w wielu publikacjach. Ruch ów postulował powrót do traktury
mechanicznej, „barokowej” dyspozycji i ostrej intonacji. Przeciwstawiał
się wszystkiemu, co zostało wypracowane w duchu romantycznym.
Instrumenty symfoniczne popadły w wielką niełaskę. Epoka
Orgelbewegung była drugim okresem barbarzyńskiej dewastacji w
historii budownictwa organowego. Niszczono, przebudowywano, bądź nawet
całkowicie usuwano instrumenty romantyczne. |
|
|
Istotnym jest to, iż nie od początku
postulaty ruchu na rzecz odnowy organów udawało się
wprowadzić w pełni. Od lat 20. do 40. realizowano „dyspozycje
barokowe”, wyposażone w całą plejadę piskliwych alikwotów,
z wykorzystaniem głosów, które z barokiem nie miały nic wspólnego,
lecz były romantyczną wizją takich głosów. Podobnie
wyglądała sprawa z intonacją, która na początku w ogóle
nie została zmieniona, natomiast w późniejszym okresie była
przesadnie odzierana z subtelnej delikatności, czasami stawała
się wręcz ordynarna. Podobnie wcale nie zarzucono budowania
instrumentów z trakturą elektropneumatyczną. Dopiero w latach 50. i
60., a w Polsce dużo później, traktura mechaniczna stała
się na powrót w nowych instrumentach czymś powszechnym. |
|
|
Współczesność[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Niezaprzeczalną
myślą przewodnią współczesnego organmistrzostwa i
organoznawstwa jest poszanowanie dla dzieł minionych epok.
Uzmysłowiono sobie, iż pojęcie, czy coś jest wartościowe, jest
względne. Słusznie stwierdzono, iż każdy styl w
budownictwie organowym jest znakiem czasów i najwłaściwiej
odpowiada muzyce pisanej w owych czasach. |
|
|
W ostatniej
ćwierci XX w. definitywnie powrócono do budowania organów o mechanicznej
trakturze gry z klapowo-zasuwowymi wiatrownicami (chyba że zdarzało
się, iż nie można było takiej traktury zastosować –
wtedy nie odżegnywano się od bardzo precyzyjnej traktury
elektromagnetycznej). Wypracowano sposób budowy i intonacji głosów
właściwy dla XX wieku. Były to założenia
niewątpliwie skierowane ku wzorcom barokowym, ale zdefiniowano je po
długotrwałych i dokładnych badaniach – w przeciwieństwie
do postulatów Orgelbewegung. Uniwersalizm tych organów polegał na tym, iż
były projektowane tak (chodzi tu nade wszystko o intonację i dobór
głosów w poszczególnych sekcjach), aby można było na nich, z
jak najmniejszymi kompromisami, wykonywać muzykę wszystkich epok. |
|
|
Pod koniec XX wieku doszli do głosu zwolennicy
budowy organów stylizowanych (a być może w dużej
mierze także zdeklarowani przeciwnicy organów uniwersalnych). Ruch
ów stał się popularny i szybko na całym świecie
zaczęły powstawać instrumenty stylizowane na konkretną
epokę i szkołę regionalną lub narodową.
Przyczyniły się do tego rozwinięte już wtedy badania
organologiczne, muzykologiczne, które umożliwiały wiarygodne
odtworzenie instrumentu historycznego; oraz bardzo silne prądy w
instrumentalistce, które dążyły do jak najbardziej
autentycznego wykonawstwa dzieł minionych epok. Stwierdzono, iż
instrumenty stylizowane są par excellence predysponowane do
wykonywania właśnie takiej muzyki. |
|
|
|
|
|
Elektronika we
współczesnych organach piszczałkowych |
|
|
W dobie chipów i
mikroprocesorów nie zapomniano o organach. Dziełem ostatnich lat jest
skonstruowanie traktury elektromagnetycznej imitującej trakturę
mechaniczną. Wynalazek ten należałoby już
sklasyfikować jako nowy typ traktury – trakturę elektroniczną,
czy trakturę cyfrową. Traktura ta nie operuje już prostymi
stykami elektrycznymi i elektromagnesami. Działa w oparciu o wiele
dokładnych cyfrowych urządzeń pomiarowych i siłowych,
które z jednej strony badają nacisk na klawisz i jego wychył, z
drugiej zaś strony sterują z dokładnością do setnych
części milimetra uchyłem klapy tonowej na wiatrownicy
klapowo-zasuwowej. |
|
|
Coraz
częściej spotykane są także elektroniczne urządzenia
rejestrujące, instalowane bezpośrednio na trakturze, bądź
w kontuarze. Działają one w sposób oparty na zasadach MIDI,
bądź bardziej skomplikowany i dokładny na podobnych zasadach,
jak traktura cyfrowa. |
|
|
Budowa[edytuj | edytuj kod] |
|
|
System zasilania[edytuj | edytuj kod] |
|
|
System zasilania w powietrze składa się w organach z
miechów lub dmuchawy elektrycznej, rezerwuaru oraz konduktów, czyli
kanałów powietrznych. |
|
|
Miech[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Miech czerpakowy (czerpak, podawak, pompa) to urządzenie
sprężające powietrze i wysyłające je do rezerwuaru
celem uzyskania właściwego ciśnienia. Był to
najczęściej miech klinowy, obsługiwany przez
tzw. kalikanta. Spotyka się, jednak rzadko, grupy miechów
czerpakowych, które nie współpracują z rezerwuarem, ale
bezpośrednio wysyłają powietrze do wiatrownic. |
|
|
W
przeszłości powietrze do organów było pompowane przez
człowieka (zwanego kalikantem) za pomocą pedałów nożnych
bądź ręcznie za pomocą korby czy dźwigni. Obecnie do
pompowania powietrza stosowane są dmuchawy odśrodkowe
napędzane silnikiem elektrycznym. |
|
|
Dmuchawa[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
Dmuchawa organowa
z silnikiem elektrycznym |
|
|
Dmuchawa
(wentylator, motor) jest to urządzenie napędzane silnikiem
elektrycznym, działające na zasadzie sprężarki
odśrodkowej, tłoczące powietrze do rezerwuaru. Od
kilkudziesięciu lat dmuchawa zastępuje w organach miechy czerpakowe
i pracę kalikanta. |
|
|
Rezerwuar[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Rezerwuar
(magazyn, współcześnie zwany też miechem wyrównawczym) to
samodzielny element systemu powietrznego lub element miecha
dwuczęściowego (miecha, który jest zbudowany z czerpaka i
rezerwuaru). Przyjmuje on powietrze tłoczone przez miech czerpakowy lub
przez dmuchawę, magazynuje je i wytwarza odpowiednie ciśnienie
potrzebne do zadęcia piszczałek, a także działania innych
urządzeń pneumatycznych. Rezerwuar najczęściej buduje
się w konstrukcji klinowej lub pływakowej. |
|
|
Kondukty[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Kondukty są
to kanały, którymi powietrze jest przekazywane pomiędzy
poszczególnymi elementami systemu zasilania, aż do wiatrownic, czy
innych urządzeń wymagających napędu pneumatycznego.
Mogą również występować kondukty między
wiatrownicą a piszczałką, kiedy ta nie jest umieszczona
bezpośrednio nad odpowiednim otworem w wiatrownicy. Wykonywane są z
drewna, tektury, ołowiu, plastiku i innych tworzyw sztucznych. Ich
przekrój może być prostokątny lub owalny. Szerokość
konduktów może wahać się od kilkudziesięciu centymetrów
do kilku milimetrów i jest uzależniona od ilości i ciśnienia
przesyłanego powietrza. |
|
|
Stół gry[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Stołem gry
nazywamy element organów w którym umieszczone są przyrządy
(przełączniki, klawiatury – ręczne i nożne)
pozwalające na grę na instrumencie. Wolnostojący,
nieprzyległy do szafy organowej stół gry nazywany jest kontuarem.
Często, choć nie do końca poprawnie, kontuarem nazywa się
także stół gry przylegający do szafy organowej w instrumentach
o trakturze mechanicznej. |
|
|
Klawiatury[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
Klawiatury
ręczne (manuały) organowe |
|
|
Manuał (z łac. manus – ręka) – klawiatura ręczna (w najmniejszych
instrumentach jedna, największe organy na świecie mają
siedem), obsługująca przede wszystkim przypisaną do siebie
sekcję instrumentu. Manuały często mają nazwy, zazwyczaj
będące jednocześnie nazwami sekcji przez nie
obsługiwanych, np: |
|
|
· Główny (niem. Hauptwerk, ang. Great Organ, fr. Grand
Orgue) – sekcja główna, wyposażona prawie zawsze w pełną
piramidę pryncypałową opartą na głosie 16' lub 8'. |
|
|
· Pozytyw (niem. Positiv, ang. Choir, fr. Positif) – sekcja
głosów akompaniujących, bazująca zwykle na pryncypale
czterostopowym. Wersją pozytywu jest pozytyw balustradowy, znany
też jako pozytyw plecowy (Rückpositiv), gdyż znajduje się za
plecami siedzącego tyłem do ołtarza organisty. Szafa tej
sekcji jest zawieszona na balustradzie chóru i stanowi całkowicie
odrębny element architektoniczny w bryle instrumentu. Bywa, iż
organmistrzowie nazywają pozytywem sekcję umieszczoną
wewnątrz głównej szafy organowej, ale odpowiadającą
pozytywowi pod względem dyspozycji. |
|
|
· Echo (niem. Schwellwerk, ang. Swell, fr. Récit expressif) –
sekcja głosów umieszczonych w tzw. szafie ekspresyjnej zamykanej
żaluzją sterowaną przez organistę odpowiednią
dźwignią (zwykle nożną), pozwalającą
regulować głośność dźwięku. |
|
|
· Brustwerk – sekcja głosów znajdujących się
tuż nad grającym, w szafce zamykanej drzwiczkami, lub niekiedy, we
współczesnych instrumentach, żaluzją. Podstawą tej sekcji
najczęściej jest pryncypał dwustopowy. |
|
|
·
Solo – sekcja gromadząca głosy solowe, głównie
wysokociśnieniowe labialne i językowe (IV manuał w
archikatedrze wrocławskiej, IV manuał organów symfonicznych
w bazylice w Licheniu). |
|
|
· Orchestral – sekcja gromadząca głosy imitujące
brzmienia grup instrumentów orkiestry symfonicznej (np. smyczki); sekcja
bardzo popularna w wielkich organach angielskich i amerykańskich
przełomu XIX i XX wieku. |
|
|
· Bombarde. |
|
|
|
|
|
Klawiatura
nożna. Widoczne klawisze pedałowe, wałek crescendowy,
pedał szafy żaluzjowej i nożne przyciski kombinacji |
|
|
Pedał (z łac. pes,
pedis – noga) to klawiatura nożna. Obsługuje ona
najniższe głosy organowe (32, 16 i 8-stopowe),
podkreślające i uzupełniające brzmienie instrumentu w
basie. W sekcji pedału występują także głosy o
wyższym stopażu (np. Chorałbas 4', Rauchpfeife 2'), oraz
mikstury i głosy językowe. W amerykańskim budownictwie
organowym spotyka się głosy 64' (64-stopowe), które
generują infradźwięki. |
|
|
W
jednych organach jest nawet głos 128-stopowy[9]. |
|
|
Włączniki
rejestrowe[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Włącznik
rejestrowy (głos, rejestr) włącza poszczególne grupy
piszczałek o odrębnym brzmieniu (flet, fagot) i często o
odrębnej wysokości dźwięku (m.in. 16-stopowe, 8-stopowe,
4-stopowe). Tak zwany „stopaż” rejestru określa
długość największej piszczałki danego głosu
w stopach i jego
wysokość w stosunku do notacji
muzycznej. Np. określenie 8' (głos
„ośmiostopowy”) oznacza, że największa piszczałka tego
głosu odpowiadająca dźwiękowi „C” (C „wielkie” w pisowni)
ma osiem stóp długości i nie jest rejestrem transponującym.
Naciskając klawisz „C” (C „wielkie”) przy włączonym rejestrze
8', uruchamiamy piszczałkę wydającą tenże
dźwięk „C”. Rejestr 16' („szesnastostopowy”) transponuje o
oktawę w dół (klawiszowi „C” odpowiada wówczas w brzmieniu
dźwięk „C1” – C „kontra”). Rejestr 32' („trzydziestodwustopowy”),
spotykany w Europie tylko w pedale, transponuje o dwie oktawy w dół –
naciskając klawisz „C” odzywa się piszczałka „C2” (C „subkontra”).
Z kolei registry 4', 2' i 1' generują dźwięki o
częstotliwości wyższej o jedną, dwie lub trzy oktawy od
tonu zapisanego w nutach – przykładowo: klawiszowi „C” (C „wielkie”)
odpowiadają wtedy dźwięki „c”, „c1”, „c2” (c „małe”, c
„razkreślne”, c „dwukreślne”). |
|
|
Urządzenia
dodatkowe[edytuj | edytuj kod] |
|
|
W organach czasem
występują urządzenia dodatkowe. Pozwalają one
wzbogacić i urozmaicić brzmienie instrumentu oraz stanowią
istotne ułatwienie w grze. Urządzenia dodatkowe: |
|
|
|
|
|
Dzwony rurowe |
|
|
· Tremolo, tremulant – urządzenie powodujące
wibrację dźwięku wydobywanego przez piszczałki.
Działa poprzez zakłócanie stabilności ciśnienia w
rezerwuarze. |
|
|
· Echo, szafa ekspresyjna, szafa żaluzjowa –
urządzenie zamykające część szafy organowej z
piszczałkami sekcji echo za pomocą ruchomych żaluzji. Daje to
organiście możliwość zwiększania lub zmniejszania
siły głosu piszczałek z tejże sekcji. Echo jest
najczęściej sterowane dźwignią pedałową. Bardzo
rzadko występują przełączniki ręczne do sterowania
żaluzjami szafy ekspresyjnej. |
|
|
· Crescendo – urządzenie pozwalające na stopniowe
włączanie kolejnych, coraz głośniejszych kombinacji
rejestrowych. Organista dokonuje tego za pomocą specjalnej dźwigni
nożnej lub (częściej) wałka umieszczonego tuż nad
klawiaturą pedałową. Organy wyposażone w Crescendo
mają zazwyczaj wskaźnik informujący, czy w danym momencie
używana jest kombinacja bliższa w brzmieniu piano czy tutti. |
|
|
· Tutti – urządzenie włączające wszystkie
głosy w organach. Czasem istnieje możliwość
nadrzędnego wyłączenia głosów językowych. |
|
|
· Połączenia, „Koppeln”, kopulacje – urządzenie
pozwalające na łączenie ze sobą manuałów lub
manuałów z pedałami. Podczas gry na jednej z klawiatur można
wówczas korzystać z głosów (rejestrów) przyporządkowanych do
innej klawiatury (ew. do kilku innych klawiatur naraz). |
|
|
· Wolne kombinacje – dają możliwość
ustawienia za pomocą dodatkowych przełączników rejestrowych
dowolnie wybranych kombinacji głosów i późniejsze
włączenie/wyłączenie tychże kombinacji podczas gry
jednym przełącznikiem. |
|
|
· Stałe kombinacje – kombinacje „zaprogramowane” przez
budowniczego instrumentu. Zwykle są to: p (piano), mf (mezzoforte), f (forte), ff (fortissimo) oraz tutti (włącza wszystkie głosy i
połączenia klawiatur danego instrumentu). |
|
|
· Instrumenty perkusyjne – są umieszczane w organach od
dawnych czasów. Najpopularniejszymi są: dzwony (dzwony rurowe)
umieszczane zarówno w sekcji pedału, jak i w manuałach; tympan,
Horrible (odmiana tympanu, występuje prawdopodobnie w jedynym
egzemplarzu w Leżajsku); dzwoneczki (Zimbelstern) umieszcza się w odpowiednim
mechanizmie – często w ozdobnej gwieździe – który wirując,
powoduje obijanie się serc dzwonków o ich czaszę. Szczególnie
rozbudowaną „sekcję perkusyjną” miały tzw. organy kinowe, budowane
głównie w Stanach Zjednoczonych. |
|
|
· Setzer – jest to swego rodzaju komputer
zapamiętujący dużą liczbę wolnych kombinacji.
Występuje tylko w organach o trakturze rejestrów elektrycznej i
mechanicznej ze wspomaganiem elektrycznym, rzadziej w elektropneumatycznej. |
|
|
Traktura[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
Organy w Leżajsku |
|
|
|
|
|
Elementy
mechanicznej traktury gry – tzw. mechanizm wałkowy |
|
|
Ze względu
na funkcję traktury wyróżniamy w organach jej trzy rodzaje: |
|
|
· traktura gry – rozwiązanie jakie zastosowano przy
komunikacji klawisz – zawór (wentyl) na wiatrownicy; |
|
|
· traktura rejestrowa (registrowa, registratury) –
rozwiązanie jakie zastosowano do uruchamiania poszczególnych głosów
(rejestrów); |
|
|
· traktura kopulacji (połączeń) –
rozwiązanie jakie zastosowano przy łączeniu poszczególnych
klawiatur. |
|
|
Ze względu
na konstrukcję trakturę dzielimy na cztery rodzaje: |
|
|
· mechaniczna – kiedy klawisz (lub w przypadku traktury
rejestrowej cięgło, cięgno, manubrium) uruchamia zawór lub
zasuwę na wiatrownicy za pomocą dźwigni mechanicznej; |
|
|
· pneumatyczna – kiedy klawisz z wiatrownicą
połączony jest za pomocą ołowianych rurek (lub czasami z
innego materiału), wypełnionych powietrzem, którego zmiany
ciśnienia, wynikające z naciśnięcia lub zwolnienia
klawisza, powodują otwarcie lub zamknięcie zaworu pod
piszczałkami. Analogicznie w trakturze rejestrowej; |
|
|
· elektropneumatyczna – kiedy przy klawiszu znajduje się
styk sterujący elektromagnesem uruchamiającym pneumatyczne zawory
na wiatrownicy; |
|
|
· elektryczna/elektromagnetyczna – kiedy przy klawiszu znajduje
się styk sterujący zaworem elektromagnetycznym pod każdą
piszczałką, a w przypadku traktury rejestrowej pod manubrium
znajduje się styk sterujący siłownikiem elektromagnetycznym
otwierającym i zamykającym dopływ powietrza do konkretnego
rejestru. |
|
|
Zdarzają
się rozwiązania będące kombinacjami powyższych; w
przeszłości w dużych instrumentach mechanicznych budowano tzw.
Dźwignię Barkera. Była to pneumatyczna maszyna, która
miała za zadanie zniwelować duże opory traktury gry,
szczególnie przy załączonych mechanicznych połączeniach
klawiatur. |
|
|
Współcześnie
buduje się przede wszystkim organy o mechanicznej trakturze gry – i
takie są najbardziej cenione przez wykonawców ze względu na brak
opóźnienia w zadęciu piszczałki po naciśnięciu
klawisza, oraz – co z tego wynika – ze względu na bezpośredni
wpływ muzyka na sposób wydobycia dźwięku z instrumentu. W
Polsce zdecydowanie dominują instrumenty o trakturze pneumatycznej i
elektropneumatycznej, co jest wynikiem swoistego zapóźnienia
organmistrzostwa polskiego w XX wieku. Od końca lat
siedemdziesiątych XX wieku zaczęto w Polsce budować
instrumenty o trakturze mechanicznej (firmy: Kamiński,
Truszczyński, Mollin i ostatnio Zych). |
|
|
Wiatrownica[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Wiatrownica to element układu
zasilającego w organach, rozdzielający powietrze pod
ciśnieniem do odpowiednich piszczałek. Ogólnie wyróżniamy dwa
podstawowe rodzaje wiatrownic: |
|
|
· Rejestrowa – podzielona „podłużnie”, tzn.
według głosów (rejestrów) stojących na wiatrownicy. W momencie
włączenia jakiegokolwiek głosu powietrze wypełnia
kanał rejestrowy. Dźwięk odzywa się wtedy, gdy organista
przy użyciu traktury gry (klawisza) otworzy wentyl doprowadzający
powietrze z kanału rejestrowego do piszczałki. Wiatrownica tego
typu ma tyle przegród, ile głosów na takiej wiatrownicy umiejscowiono. |
|
|
· Tonowa – podzielona „poprzecznie”, tzn. według
dźwięków (tonów) które obsługuje. Przegrody (tzw. kancele)
biegną w poprzek takiej wiatrownicy. Naciśnięcie klawisza
otwiera wentyl (w tym przypadku tzw. klapę) wpuszczający powietrze
do kanceli obsługującej jeden dźwięk i wszystkie
głosy stojące na wiatrownicy. Odezwą się natomiast tylko
piszczałki tych głosów, których zasuwy zostaną otwarte przy
pomocy traktury rejestrowej. Wiatrownica tonowa ma tyle przegród („kanceli”)
ile klawiszy („tonów”) obsługuje. |
|
|
Piszczałki i
ich menzury[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
Piszczałki
organowe drewniane i metalowe |
|
|
Fizyczna interpretacja zjawiska harmonicznych w
piszczałce sprowadza się do zwiększających się
różnic częstotliwości między
częstotliwością rezonansów akustycznych poszczególnych
harmonicznych korpusu piszczałki a naturalnym szeregiem harmonicznym
generatora (wibrującej wstęgi powietrza pomiędzy wargą
dolną i górną) w miarę zwiększania się średnicy
korpusu. Wywołane tak tłumienie oddziałuje jak filtr
dolnoprzepustowy, gdzie źródłem jest wstęga, a filtrem korpus
piszczałki. Różnica pojawia się z kolei przez zjawisko zwane z
ang. correction end, występujące w pobliżu punktów końcowych
korpusu rury akustycznej (w piszczałce też przy wargach) i jest
związane z obniżaniem amplitud tonów komponentów harmonicznych przy
poszerzaniu piszczałki – mocniej dla wyższych, a słabiej dla
niższych. Chociaż w wielu najstarszych dziełach
określenie menzura dotyczy tak długości jak szerokości
piszczałek, jednak w czasach nowszych określa zawsze stosunek
szerokości do długości piszczałki[potrzebny przypis]. |
|
|
Menzury w sztuce
budowy organów obok intonacji uchodzą za najbardziej artystyczny
fragment tworzenia warstwy brzmieniowej przez organmistrza. W najstarszych
organach piszczałki wszystkich tonów miały jeden wymiar
szerokości. Zauważono, że barwa piszczałek jest nierówna
na przestrzeni wszystkich tonów. Szybko się przekonano, że nie
można też obliczać menzury jako zawsze tej samej
części długości piszczałek, tzn. jako zawsze tego
samego procentu długości w piszczałkach małych i
wielkich. Barwa tonu jeszcze pozostawała nieodpowiednia. Ostatecznie
najlepiej brzmiący głos miał menzurę
zmieniającą się tylko nieznacznie wolniej niż
zmieniała się długość piszczałek. Jeżeli
długości piszczałek podwaja się co 12 tonów, to
szerokość co 17. W 1855 r. niemiecki profesor Johann Gottlob Töpfer(niem.) wydał pierwsze duże dzieło, ujmujące
matematycznie postępy tonowe w powierzchniach przekrojów
piszczałek. W 1926 r. konwent we Fryburgu
Bryzgowijskim zgromadził organmistrzów
z całej Europy[potrzebny przypis]. Zderzyły się tam koncepcje Töpfera, jako
ujęcia matematycznego, oraz koncepcje ujęcia bazującego na
artystycznej intuicji i wyczuciu (np. Oscar
Walcker(niem.)).
Powrócono ostatecznie do wypróbowanych norm baroku, odrzucono wąskie
menzury romantyzmu, odtworzono znaczenie sztuki w kontekście
menzurowania i wyprowadzono tzw. Menzurę Normalną. MN określa
dla piszczałki C 155,5 mm szerokości, oraz siedemnasty ton
jako ton podziału średnicy (w zakresie oktawy stosunek ma się
jak 1:1,68), uznając, że tak poprowadzone postępy średnic
zapewnią najbardziej jednorodny charakter brzmienia w głosie. Potem
w 1936 r. studia nadmenzuracją(niem.) pogłębił
znacznie Christhard Mahrenholz(niem.), badając
podejście od średniowiecza do połowy XIX w.,
uzupełniając swoje dzieło licznymi wzorami matematycznymi i
podając metody oddziaływania na przebieg menzurowy (w
większości oparte na Bédosa de
Celles(ang.) –
zakonnika, organmistrza francuskiego XVIII w.). Dzisiaj ustalenia fryburskie
są fundamentem pracy twórczej organmistrza w zakresie barwy organów[potrzebny przypis]. |
|
|
Głosy[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Osobny
artykuł: Piszczałka organowa. |
|
|
Szafa organowa[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Szafa
organowa jest to drewniana obudowa instrumentu. Oprócz zabudowy estetycznej
szafa spełnia funkcje akustyczne. Prospekt stanowi najbardziej
ozdobną i widoczną część szafy. Wzornictwo szaf i
prospektów osiągnęło swój szczyt w epoce baroku. |
|
|
Największe
organy piszczałkowe na świecie[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Organy w Atlantic
City Convention Hall, USA[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Budowano je od
maja 1929 r. do grudnia 1932 r. Znajdują się w ogromnej hali
widowiskowo-sportowej, zdolnej pomieścić ponad 41 tysięcy
osób. Budynek ma 500 stóp (ponad 160 m) długości. Instrument
został wpisany do Księgi Guinnessa jako największe organy
świata oraz jako największy i najgłośniejszy instrument,
jaki kiedykolwiek zbudowano. Samych najniżej brzmiących głosów
(16-stopowych i niższych) tylko w pedale jest ponad 20, a w całych
organach jest 10 głosów 32-stopowych. Liczba głosów wynosi 336.
Liczba tzw. manubriów – 1236. Dokładna liczba piszczałek nie jest
znana, „oficjalna” wynosi 33 114, lecz większość znawców ocenia
ją na ponad 32 000; waga instrumentu oceniana jest na 150 ton. Stół
gry ma 7 manuałów i 1 pedał. W pedale znajduje się głos
Diaphone/Dulzian 64', którego dźwięki w najniższej oktawie
są infradźwiękami (od 8 Hz do 16 Hz, podczas gdy człowiek słyszy
tylko od 16 Hz a niekiedy dopiero od 20 Hz). Drewniane rezonatory
tych piszczałek, zrobione z 785-letnich oregońskich jodeł
mają około 20 m długości, a języczki są
wzbudzane do drgań specjalnymi urządzeniami rozruchowymi. Powietrze
do organów dostarcza siedem wentylatorów elektrycznych o łącznej
mocy 600 KM.
Najgłośniejszym głosem jest Grand Ophicleide 16', do którego
piszczałek powietrze podawane jest pod ciśnieniem 100 cali
słupa wody (0,25 bara), a jego siła dźwięku jest
sześciokrotnie większa niż najgłośniejsza syrena
lokomotywy. Organy nie miały szczęścia, gdyż już w
1944 r. wskutek zalania piwnic budynku przez huragan uszkodzeniom uległ
system elektryczny (hala znajduje się kilkaset metrów od wybrzeża
Oceanu Atlantyckiego), co wyłączyło go z użytku na
długie dziesięciolecia. Od 2004 r. trwa ich remont, którego koszt
pochłonie ponad 16 milionów dolarów[10]. |
|
|
Organy w Hali
Stulecia[edytuj | edytuj kod] |
|
|
|
|
|
Kontuar organów
Hali Stulecia, obecnie w archikatedrze wrocławskiej |
|
|
W latach
1911–1913, 1937 firma Sauer z Frankfurtu nad
Odrą we wrocławskiej Hali Stulecia zbudowała
największe ówcześnie organy na świecie. Instrument miał
222 głosy, w tym 50 głosów językowych. Jednak po wojnie Hala
wraz z instrumentem została zaniedbana i niszczała. Część
głosów została rozkradziona. W latach 1950–1952 firma Biernacki
zainstalowała organy w archikatedrze
wrocławskiej, uzupełniając ubytki
w dyspozycji piszczałkami z innego instrumentu firmy Sauer, z
wrocławskiego kościoła
Pamięci Króla Gustawa Adolfa. Do czasów
dzisiejszych przetrwał w całości stół gry (przygotowany
pod 222 rejestry), który jest nadal używany. Obecnie organy mają
151 głosów, w tym 27 zainstalowanych nad sklepieniem prezbiterium, oraz
mają 13 275 piszczałek (dawniej instrument liczył 16 706
piszczałek). Planowana jest gruntowna przebudowa instrumentu wraz z
przywróceniem dyspozycji z 1937. |
|
|
Zobacz więcej w artykule Hala
Stulecia we Wrocławiu, w sekcji Organy wielkie. |
|
|
Największe
organy piszczałkowe w Polsce[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Klasyfikacja ze
względu na budowę instrumentu[edytuj | edytuj kod] |
|
|
· Kryterium: liczba głosów; |
|
|
· Każde organy wyposażone we własny stół gry
są osobnym instrumentem; |
|
|
· Jeśli połączone zostały dwa lub
więcej instrumentów – łączną liczbę głosów
podano w nawiasie. |
|
|
1. Archikatedra
św. Jana Chrzciciela, Wrocław – 151 głosów |
|
|
2. Bazylika
jasnogórska, Częstochowa – 105 głosów (120 łącznie z organami w
prezbiterium) |
|
|
3. Bazylika
archikatedralna Świętej Rodziny, Częstochowa – 101
głosów (117 łącznie z organami w prezbiterium) |
|
|
4. Bazylika
archikatedralna w Gdańsku-Oliwie, Gdańsk – 96 głosów
(113 łącznie z organami małymi) |
|
|
5. Filharmonia
Bałtycka, Gdańsk – 91 głosów |
|
|
6.
Kościół Najświętszego Serca Jezusa, Gdynia – 87
głosów (102 łącznie z organami w prezbiterium) |
|
|
7. Bazylika
Bożego Ciała, Kraków – 83 głosy (w tym
3 nie założone)[11] |
|
|
8. Bazylika
Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej, Licheń Stary – 81[12] głosów
(wszystkie instrumenty w tym wnętrzu: łącznie 157 głosów
rozłożonych w osobnym kontuarze zbiorczym na 6 manuałów i 1
pedał: organy południowe 81 gł., organy zachodnie 52 gł.,
organy wschodnie 8 gł., pozytyw wschodni 8 gł., pozytyw zachodni 8
gł. – organy wschodnie i oba pozytywy nie mają własnych
stołów gry[13]) |
|
|
Klasyfikacja ze
względu na liczbę głosów obsługiwanych ze stołu gry[edytuj | edytuj kod] |
|
|
Ze względu
na łączną liczbę głosów rozdysponowanych w jednym
stole gry. |
|
|
1. Bazylika
Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej, Licheń Stary – 157
głosów |
|
|
2. Archikatedra
św. Jana Chrzciciela, Wrocław – 151 głosów |
|
|
3. Bazylika
jasnogórska, Częstochowa – 120 głosów |
|
|
4. Bazylika
archikatedralna Świętej Rodziny, Częstochowa – 117 głosów |
|
|
5. Bazylika
archikatedralna w Gdańsku-Oliwie – 113 głosów |
|
|
6. Kościół
Najświętszego Serca Pana Jezusa, Gdynia – 104 głosy |
|
|
7. Filharmonia
Bałtycka, Gdańsk – 91 głosów |
|
|
8. Bazylika
mniejsza pw. św. Antoniego Padewskiego, Rybnik – 88 głosów |
|
|
9. Kościół
św. Pawła Apostoła, Ruda Śląska – 87 głosów |
|
|
10. Bazylika Bożego Ciała,
Kraków – 83 głosy |
|
|
11. Kościół św.
Kazimierza, Białystok – 80 głosów |
|
|
12. Kościół Jezuitów, Jastrzębia Góra – 76
głosów[14] |
|
|
Zobacz też[edytuj | edytuj kod] |
|
|
· portatyw |
|
|
·
pozytyw |
|
|
·
fisharmonia |
|
|
·
organy Hammonda |
|
|
·
organy kinowe |
|
|
Przypisy[edytuj | edytuj kod] |
|
|
1. ↑ UNESCO ICH: Organ craftsmanship and music (ang.).
[dostęp 2017-12-09]. |
|
|
2. ↑ John N.D. Kelly: Encyklopedia papieży. Warszawa: Państwowy
Instytut Wydawniczy, 1997, s. 109–110. ISBN 83-06-02633-0. |
|
|
3. ↑ Mała
encyklopedia muzyki, PWN, Warszawa 1970. |
|
|
4. ↑ Skocz do:a b c d e J. Kukla,
2000: Zabytkowe organy Karla Kuttlera w
kościele ewangelickim w Białej (Bielsko-Biała) jako
przykład instrumentu klasycystycznego. Organy na Śląsku II, „Zesz. Nauk. AM Katowice”, 30; s. 131–146. |
|
|
5.
↑ M. Markuszewski, Kościół Ewangelicki w
Białej, Bielsko-Biała 2003, Wirtualne Centrum Organowe. |
|
|
6.
↑ K. Zacharski, 2009: Amatorski leksykon organowy. |
|
|
7.
↑ J. Kukla, 1991: Boże narodzenie w polskiej muzyce
organowej, Biblioteka Bielska Białej, Augustyna Ośrodek Wydawniczy. |
|
|
8.
↑ W. Kopeć, 2009: Przemiany konstrukcyjno-brzmieniowe w
europejskim budownictwie organowym w XVIII i XIX wieku, Wirtualne Centrum
Organowe. |
|
|
9. ↑ The 64ft and 128ft pedal
organ stop experiment. latribe 2008-10-08.
[dostęp 2019-03-19]. |
|
|
10. ↑ Oficjalna strona internetowa
instrumentu.. [dostęp 2017-10-26].
[zarchiwizowane z tego adresu (2017-10-27)]. |
|
|
11. ↑ Parafia Bożego
Ciała w Krakowie: Organy [dostęp
2021-05-11]. |
|
|
12. ↑ Zakłady Organowe Zych, por. baza MusicamSacram. |
|
|
13. ↑ Michał Szostak, Licheńskie
organy na tle największych instrumentów Polski, Europy i świata,
Licheń Stary: Zakład Gospodarczy „Dom Pielgrzyma”, 2017, ISBN 978-83-64126-14-7, OCLC 1005163172. |
|
|
14. ↑ Roman Kościelniak,
Tomasz Rozpędowski: Jastrzębia
Góra. Plebiscyt na organistę roku (pol.).
W: puck.naszemiasto.pl [on-line]. naszemiasto.pl, 2014-01-13.
[dostęp 2016-04-16]. |
|
|
|
|
|
Niebiańskie brzmienie.
Krótka historia organów w Kościele |
|
|
|
Łukasz Wojciechowski
|
|
|
|
Fot.
|
|
|
Dziś nie potrafimy
wyobrazić sobie bez nich żadnej Mszy Świętej. Brak
akompaniamentu tego instrumentu czyni śpiew uboższym, mniej
wzniosłym. Nic dziwnego, że organy stanowią dla nas
integralną część Kościoła, skoro ich
zastosowanie w liturgii datuje się już na VII wiek p.Chr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dziś nie potrafimy
wyobrazić sobie bez nich żadnej Mszy Świętej. Brak
akompaniamentu tego instrumentu czyni śpiew uboższym, mniej
wzniosłym. Nic dziwnego, że organy stanowią dla nas
integralną część Kościoła, skoro ich
zastosowanie w liturgii datuje się już na VII wiek p.Chr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ewolucja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwowzorami organów były
niewielkie instrumenty dęte jak dudy czy fletnia Pana. Jednak
wykorzystanie siły ludzkich płuc musiało być na tyle
męczące, że podjęto próby zastąpienia ich
mechanizmem. Efektem był miech sprężający powietrze oraz
zainstalowanie wentyli, które doprowadzały je do poszczególnych
piszczałek. Twórcą pierwszego instrumentu, który można
nazwać organami w pełnym tego słowa znaczeniu, był
żyjący w Aleksandrii wybitny grecki matematyk i konstruktor
Ktesibios (285-228 a.Chr.). Jako że ciśnienie powietrza w jego
„wynalazku” regulowane było za pomocą dużego zbiornika
wypełnionego wodą, owe organy noszą miano „wodnych”
bądź „hydraulicznych”. Znalazły one powszechne zastosowanie w
antycznym amfiteatrze, gdyż emitowały dźwięk znacznie
głośniejszy aniżeli pozostałe ówczesne instrumenty
muzyczne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mechanizm hydrauliczny z czasem
zastąpiono skórzanymi miechami sprężającymi powietrze.
Dziś organy takie nazywa się pneumatycznymi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
W epoce średniowiecza
znacznym osiągnięciem było wybudowanie organów w opactwie
Abbington oraz w benedyktyńskim Winchester. Te drugie, wzniesione
około 980 r., miały aż 26 miechów i około 400
piszczałek. Co ciekawe, posiadały dwie klawiatury zlokalizowane
naprzeciwko siebie, w związku z czym do gry angażowano dwóch
organistów. Z przełomu X i XI w. pochodzi także pierwszy, anonimowy
traktat dotyczący budowy organów „De mensura fistularum”. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Początkowo organy
posiadały klawisze przesuwane, a nie znane nam – naciskane.
Wpływało to, oczywiście, na ówczesną technikę gry.
Klawisze naciskane pojawiły się około XI w. Ich rozmiary
były jednakże olbrzymie: długość
osiągała 50 cm, szerokość zaś 15 cm.
Dźwięki wydobywano uderzając w klawiaturę
pięściami bądź łokciami. Co gorsze, po wciśnięciu
klawisze same nie powracały do pozycji wyjściowej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Technika budowy organów swój
znaczny rozwój zanotowała w wieku XIV. Wtedy między innymi
powstała klawiatura obsługiwana palcami, a także klawiatura
nożna. Jednym z pierwszych kościołów, w którym zbudowano
organy z tym drugim typem klawiatury, był kościół św.
Małgorzaty w Kętach. Ich autor, Jan Wanc, organmistrz z Żywca,
dokonał tego w 1381 r. U końca XIV w. w budowie organów stosowano
już głosy solowe, czyli szeregi piszczałek, które
imitowały brzmienie innych instrumentów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Około XV w.
wykształcił się nowy typ organów, zwany dziś
„renesansowymi”. |
|
|
W
znamienitszych świątyniach chrześcijańskich normą
stały się instrumenty z dwoma klawiaturami manualnymi i
jedną nożną. Części instrumentu zaczęto
powoli lokować w tzw. szafie organowej. Okres baroku nie
przyniósł poważnych zmian w samym mechanizmie funkcjonowania
instrumentu. Charakterystyczne dla tej epoki stały się raczej
przepiękne formy architektoniczne organów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wielki przełom
dokonał się dopiero w wieku XIX. W dobie błyskawicznie
postępującej industrializacji budowano instrumenty, których liczba
głosów przekraczała już sto (katedry w Rydze czy w Wiedniu).
Nowe rozwiązania techniczne pozwoliły praktycznie zlikwidować
opór podczas gry na klawiaturze manualnej. W tym okresie organy
zaczęły „wychodzić” z kościołów, stając
się ponownie instrumentem wykorzystywanym w aulach koncertowych czy w
teatrze. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obecność w
Kościele |
|
|
|
|
|
|
|
|
Organy nie od razu
pojawiły się w świątyniach chrześcijańskich. U
podstaw tego legły zapewne obawy, by liturgia Kościoła nie
przesiąkła elementami kultów pogańskich, którym organy nie
były obce. Przełom nastąpił w roku 666, gdy papież
Vitalianus wydał dekret zezwalający na instalowanie tych
instrumentów w kościołach. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Od VII w. prymitywna gra
organowa stanowiła podporę dla śpiewu liturgicznego.
Udoskonalanie instrumentu i techniki gry sprawiło, że organy
stały się znakomitym akompaniamentem dla chórów
wielogłosowych. Dziś w dokumentach kościelnych podkreśla
się przede wszystkim doniosłość brzmienia organowego. W
Konstytucji o Liturgii Świętej Soboru Watykańskiego II
czytamy: „W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim
poszanowaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny,
którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły
wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich” (KL 120). Ponadto w dokumencie
„Musicam Sacram” z 1967 r. zapisano, że akompaniament na
instrumentach muzycznych winien „podtrzymywać śpiew,
ułatwiać udział w czynnościach liturgicznych i
przyczyniać się do głębszego zjednoczenia zgromadzonych
wiernych” (MS 64). Zgodnie z instrukcją o muzyce liturgicznej,
organy winny się znajdować w każdym kościele w Polsce
(Instr. Ep. Pol. 1979, 28). Należy jednak pamiętać,
że pełnią one w liturgii funkcję służebną.
Organista akompaniuje śpiewom uczestników nabożeństwa i nie
powinien ich zagłuszać (MS 64). Gra solowa jest dopuszczalna na
wejście, podczas Ofiarowania, Komunii oraz na zakończenie Mszy
Świętej. Swoją biegłością i talentem muzyk
może popisywać się na koncertach organizowanych poza
nabożeństwami. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Giganci |
|
|
|
|
|
|
|
|
Najpotężniejsze
organy na świecie znajdują się w Atlantic City Convention Hall
w USA. Liczba głosów w tym instrumencie wynosi 336, liczba
piszczałek zaś 33 114. Do Księgi rekordów Guinnessa wpisano je
nie tylko jako największe organy świata, lecz także jako
największy i najgłośniejszy instrument. |
|
|
|
|
|
|
|
|
W Polsce pozycję lidera
(pod względem liczby głosów) zajmują organy w archikatedrze
św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu (150 głosów). Za nimi
plasuje się instrument z bazyliki archikatedralnej Świętej
Rodziny w Częstochowie (101 głosów). Miejsce trzecie należy do
organów w bazylice archikatedralnej w Gdańsku – Oliwie (96 głosów). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|